Dag 18: de afsluitceremonie en de presentaties! - Reisverslag uit Sjanghai, China van TheChinaExperience - WaarBenJij.nu Dag 18: de afsluitceremonie en de presentaties! - Reisverslag uit Sjanghai, China van TheChinaExperience - WaarBenJij.nu

Dag 18: de afsluitceremonie en de presentaties!

Door: Qiao Yi Si en Ma Ti Na

19 November 2014 | China, Sjanghai

Ni hao lieve volgers!

Vandaag was het zover: de grote dag van de afsluitceremonie en onze presentaties over Nederland. Om 9 uur ‘s ochtends zaten wij, de Finse studenten, een paar Chinese leraren én de presidentrice van SIHS al helemaal opgedirkt in een zaal. De presentatie van een Finse student over hun ervaringen in Shanghai en een speech van de Finse lerares waren al voorbij toen ons moment van glorie aanbrak. Gezina heeft iedereen die ons geholpen heeft hartelijk bedankt. Daarna hebben Ai Ying en Tanisha met foto’s onze geweldige ervaringen tot nu toe gedeeld.

De kers op de taart was natuurlijk het certificaat dat we kregen, als bewijs dat wij onze lessen op de campus en de stages in het kinderziekenhuis gevolgd hebben.

Na deze officiële gelegenheid gingen we terug naar ons hotel om te lunchen en onze koffers in te pakken voor de verhuizing naar de campus. Omdat er wat andere uitwisselingsstudenten naar huis zijn gegaan, konden wij nu deze kamers betrekken.

Heel ons hebben en houwen werd in de veels te kleine schoolbus gepropt. Tien minuten later arriveerden we op de campus en werd de hele boel weer uitgeladen. De kamers op de campus zijn prima, al zullen veel ruggetjes nog even moeten wennen aan het keiharde bed…

Aan het eind van de middag werden we allemaal aan een Chinese student gekoppeld voor de homestay dit weekend. Er zijn zelfs al plannen gemaakt voor wat we allemaal gaan doen!

Hierna was het tijd voor de presentaties. Omdat Vanity ziek was, kon de presentatie van haar en Liban helaas niet doorgaan. Gelukkig bleven er nog vier over. We hebben de studenten verteld over de koninklijke familie, de Nederlandse feestdagen, hoe de verpleegkundige in Nederland werkt en de verschillen van muziek tussen Nederland en China. Ook hebben we het Wilhelmus en Er Staat een Paard in de Gang van André van Duin voor ze gezongen. Dit vonden ze heel erg leuk!

Nu gaan we vroeg slapen voor de sportdag van morgen.

Groetjes vanuit de campus!

Qiao Yi Si en Ma Ti Na